Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Żarach

Biblioteka

Mam nadzieję, że ci, którzy wzięli się za barki z zadaniami konkursowymi z frazeologii, nie żałują spędzonego nad nimi czasu. Poniżej podaję rozwiązania poleceń.

Przypominam, że w bibliotece można skorzystać ze słowników frazeologicznych,
a ostatnio biblioteka wzbogaciła się o takie książki:

Przysłowia przedszkolaka”, „Byk jak byk: rzecz nie całkiem poważna
o całkiem poważnych błędach językowych”, „Siano w głowie czyli trafiła kosa
na idiom”, „Gdy przy słowie jest przysłowie”.

Nie znajdziemy w tych książkach ‘uczonych wykładów’ o języku (m.in. frazeologii), ale śmieszne wiersze, ciekawe przykłady wyjaśniające zawiłości językowe zrozumiałe dla młodego czytelnika.

 

Dopisz odpowiednie nazwy zwierząt, które zwyczajowo określają podane cechy.

 a) uparty jak osioł

b) głodny jak wilk
c) wierny jak pies

d) przebiegły jak lis

e) odważny jak lew
f) łagodny jak baranek

Wstaw odpowiedni kolor i utwórz poprawne związki frazeologiczne.


Krzyś to wieczny optymista, na świat zawsze patrzy przez ……różowe…… okulary. Jego mamę
to nieraz denerwuje i mówi, że syn ma
…zielono… w głowie i ciągle marzy
o …
niebieskich...migdałach. Ania, siostra Krzysia, często w jego pokoju rządzi się jak …szara...gęś
i doprowadza chłopca do …
białej… gorączki.

Marek, tata rodzeństwa, to taka …złota... rączka, w domu wszystko naprawia sam, mimo że często nie ma …zielonego…. pojęcia o działaniu naprawianego urządzenia. Niejeden ”wyczyn” taty zapisał się …złotymi…. zgłoskami w historii rodziny, a żonę wpędził w …czarną…. rozpacz. Wtedy często straszyła, że spakuje się i pójdzie w …siną…. dal.



Połącz związek frazeologiczny z jego wyjaśnieniem.

gruba ryba

ktoś bardzo ważny, pełniący ważną funkcję

 

jeśli wszedłeś między wrony, musisz kraka

tak jak one

trzeba przystosować się do grupy, otoczenia, aby nie narazić się
na przykrą lub nawet niebezpieczną sytuację

 

kocia muzyka

hałaśliwa muzyka, denerwująca

krokodyle łzy

o płaczu nieszczerym, udawanym

lew salonowy

światowiec brylujący na salonach

 

znać się jak łyse konie

znać się bardzo dobrze, rozumieć się bez słów

 

święta krowa

osoba nietykalna, nieraz bezkarna, wobec której nie wolno wystąpić z krytyką ani innymi sankcjami, komu się na zbyt wiele pozwala

uciąć komara

zdrzemnąć się

wieszać na kimś psy

znieważać kogoś, obmawiać kogoś; mówić o kimś bardzo źle, oczerniać

niebieski ptak

człowiek lekkomyślny, nieodpowiedzialny, niemający określonego zajęcia, żyjący cudzym kosztem, próżniak, darmozjad

niedźwiedzia przysługa

wyrządzenie komuś przykrości, krzywdy wbrew intencjom; narażenie na szkodę tego, komu chciano się przysłuży

szpakami karmiony

ktoś chytry, przebiegły, doświadczony, mądry


Pod odpowiednim obrazkiem napisz tyle związków frazeologicznych, ile znasz.

     

lew salonowy,

lew się w kimś budzi

wejść w paszczę lwa

lwia część

lwie serce

lwi pazur

 

Chodzić jak zbłąkana (błędna)owca

czarna owca

syty wilk i owca cała

biedny jak mysz kościelna

pocić się (spocić) jak (niczym) mysz w połogu

mysz się nie prześliźnie (nie przeciśnie, nie przemknie)

siedzieć (cicho) jak mysz pod miotłą

bawić się z kimś jak kot z myszą

 

 

 

 

 

chwycić (wziąć) byka za rogi

działać na kogoś jak czerwona płachta na byka z byka spaść - strzelać (strzelić) byka

leżeć martwym bykiem

 

słoń nadepnął komuś na ucho

poruszać się jak słoń w składzie porcelany

 

(natura)ciągnie wilka do lasu
niósł wilk razy kilka ponieśli i wilka
głodny jak wilk
nie wywołuj wilka z lasu
człowiek człowiekowi wilkiem
wilczy bilet, patrzeć wilkiem

wilk syty i owca cała
wilk w owczej skórze wilk morski. wilczy apetyt
o wilku mowa, a wilk tuż

 

 

 

czuć się jak ryba w wodzie-

gruba ryba

łowić ryby w mętnej wodzie

dzieci i ryby głosu nie mają

na bezrybiu i rak rybą
zdrów jak ryba

ryba psuje się od głowy

 

 

 

bawić się z kimś jak kot z myszą

biegać (latać) jak kot z pęcherzem bawić się z kimś jak kot z myszą (bawić się w kotka i myszkę) -

dostać (mieć) kota (na punkcie kogoś, czegoś)

kupować kota w worku

(tyle) co kot napłakał

odwracać (odwrócić, wykręcać, wykręcić) kota ogonem

gdy nie ma kota to myszy harcują  

drzeć z kimś koty

pierwsze koty za płoty

spaść na 4 łapy

wszystkie koty w nocy są szare

żyć z kimś na kocią łapę

nie bądź taki ciekawy bo ci kocie wąsy wyrosną / dostać kociej mordy

pogonić komuś kota

 

Odpowiedz na poniższe pytania, opierając się na znajomości związku frazeologicznego.



 

odpowiedź

Kupiłeś niezwykle cenną książkę. Jaki to kruk?

biały

Jakie góry obiecujesz, jeżeli wiesz, że nie spełnisz obietnicy?

złote

Jakiego koloru płachta działa na byka?

czerwonego

Ważna osoba to jaka ryba?

gruba

Jeżeli na coś ci pozwolą np. rodzice, to jakie dostaniesz od nich światło?

zielone

Jakie zwierzę natura ciągnie do lasu?

wilka

Na jakim końcu jesteś, jeżeli jesteś ostatni?

szarym

Jaki bilet musisz otrzymać, aby mieć problemy z przyjęciem
do szkoły, pracy?

wilczy

Jaką część dostaniesz, jeżeli jest ona większa?

lwia

Która krowa mało mleka daje?

która dużo ryczy

Jakiej gorączki dostajesz, gdy brat znowu popsuł coś twojego?

białej

Co ma w kieszeni skąpy człowiek?

węża

 

 

Jeżeli ktoś chce sprawdzić swoją wiedzę w „dziedzinie” frazeologii, zapraszam do rozwiązania zadań konkursowych. Wkrótce zamieścimy prawidłowe odpowiedzi. Życzymy dobrej zabawy.

 

W poniższych związkach podkreśl tylko te wyrazy, które prawidłowo je uzupełnią.

A. Jedna (koza, wiewiórka, jaskółka, owca) wiosny nie czyni.
B. Na pochyłe drzewo wszystkie (kozy, kury, niedźwiedzie, małpy) skaczą.
C. Trafiło się jak ślepej (pannie, kurze, kozie, krowie) ziarno.
D. Kupił (krokodyla, kota, żółwia, psa) w worku.
E. Lepszy (lew, struś gołąb, wróbel) w garści, niż (wróbel, gołąb, paw, krokodyl) na dachu.
F. Jestem zdrów jak (żaba, ptak, ryba, kot).
G. Porusza się jak (tur, hipopotam, słoń, nosorożec) w składzie porcelany.
H. Pokażę ci, gdzie (ważki, ryby, psy, raki) zimują!

I. Pasuje jak (wąż, szczur, kret, wół) do karety.

 

Połącz związek frazeologiczny z jego wyjaśnieniem.

gruba ryba

znać się bardzo dobrze, rozumieć się bez słów

jeśli wszedłeś między wrony, musisz kraka

tak jak one

osoba nietykalna, nieraz bezkarna, wobec której nie wolno wystąpić
z krytyką ani innymi sankcjami, komu się na zbyt wiele pozwala

 

kocia muzyka

o płaczu nieszczerym, udawanym

krokodyle łzy

hałaśliwa muzyka, denerwująca

lew salonowy

światowiec brylujący na salonach

znać się jak łyse konie

ktoś bardzo ważny, pełniący ważną funkcję

święta krowa

trzeba przystosować się do grupy, otoczenia, aby nie narazić się na przykrą lub nawet niebezpieczną sytuację

uciąć komara

wyrządzenie komuś przykrości, krzywdy wbrew intencjom; narażenie na szkodę tego, komu chciano się przysłuży

wieszać na kimś psy

znieważać kogoś, obmawiać kogoś; mówić o kimś, o czymś bardzo źle, oczerniać

niebieski ptak

ktoś chytry, przebiegły, doświadczony, mądry

niedźwiedzia przysługa

zdrzemnąć się

szpakami karmiony

człowiek lekkomyślny, nieodpowiedzialny, niemający określonego zajęcia, żyjący cudzym kosztem, próżniak, darmozjad

 

Dopisz odpowiednie nazwy zwierząt, które zwyczajowo określają podane cechy.

a) uparty jak .....................................................................
b) głodny jak ......................................................................

c) wierny jak ....................................................................... 
d) przebiegły jak .................................................................

e) odważny jak ...................................................................
f) łagodny jak ....................................................................

Odpowiedz na poniższe pytania, opierając się na znajomości związku frazeologicznego.



 

odpowiedź

Kupiłeś niezwykle cenną książkę. Jaki to kruk?

 

Jakie góry obiecujesz, jeżeli wiesz, że nie spełnisz obietnicy?

 

Jakiego koloru płachta działa na byka?

 

Ważna osoba to jaka ryba?

 

Jeżeli na coś pozwolą ci np. rodzice, to jakie dostaniesz od nich światło?

 

Jakie zwierzę natura ciągnie do lasu?

 

Na jakim jesteś końcu, jeżeli jesteś ostatni?

 

Jaki bilet musisz otrzymać, aby mieć problemy z przyjęciem do szkoły, pracy?

 

Jaką część dostaniesz, jeżeli jest ona większa?

 

Która krowa mało mleka daje?

 

Jakiej gorączki dostajesz, gdy brat znowu popsuł coś twojego?

 

Co ma w kieszeni skąpy człowiek?

 

 

Wstaw odpowiedni kolor i utwórz poprawne związki frazeologiczne.


Krzyś to wieczny optymista, na świat zawsze patrzy przez ………………………………… okulary. Jego mamę to nieraz denerwuje i mówi, że syn ma ………………………….. w głowie i ciągle marzy
o ……………………………. migdałach. Ania, siostra Krzysia, często w jego pokoju rządzi się jak ……………………….. gęś i doprowadza chłopca do ……………………… gorączki.

Marek, tata rodzeństwa, to taka ……………………. rączka, w domu wszystko naprawia sam, mimo że często nie ma ……………………. pojęcia o działaniu naprawianego urządzenia.
Niejeden ”wyczyn” taty zapisał się ………………………. zgłoskami w historii rodziny, a żonę wpędził
w ……………………. .… rozpacz. Wtedy często straszyła, że spakuje się i pójdzie w ……………………. dal.

 

 

 

Co to jest? Zapraszam do wspólnej zabawy dzieci, rodziców, nauczycieli.

 

Do 20.01.2017r. czekam na najśmieszniejsze, najdziwniejsze, zaskakujące, trafne odpowiedzi.

 

Kartki z odpowiedziami proszę przynosić (podpisane – nagroda!) do biblioteki.

 

1.

Kiedy wypowiesz moje imię, już mnie nie ma. Kim jestem?

2.

Po stawie pływa, kaczka się nazywa, co to jest?

3.

Co to jest? Takie coś z takim czymś bez takiego czegoś?

4.

Kiedy widzimy niebo czworokątne? 

5.

Co to jest: lata po piwnicy i robi klap, klap?  

6.

Dlaczego wrona siada na najwyższej gałęzi drzewa?

7.

Co jest cięższe : kilogram pierza czy kilogram żelaza ?

8.

Przed kim król zdejmuje koronę?

9.

Co chodzi po ścianie i świeci ?

10.

Jakich rzek jest najwięcej w Polsce ?

11.

Co leci, nie ruszając się z miejsca ?

12.

Kto mówi wszystkimi językami świata ?

1

Klub Franklina

Spotykamy się co tydzień. W każdy wtorek skupiamy się na ćwiczeniu umiejętności czytania, rozmawiania o przeczytanym tekście. Poznaliśmy książki z serii „Czytam sobie”, m.in. z bohaterką książki „Maja na tropie jaja” podróżowaliśmy, pomagając papudze odszukać jej jajko. Zostaliśmy też twórcami książeczki „Franklin i różne przygody”. Anastazja jest autorką ilustracji na okładce, każdy z nas narysował „przygodę” Franklina, lubianego przez dzieci żółwika. Origami, chociaż początkowo sprawia kłopoty, daje ogromną satysfakcję. Nie tylko stworzyliśmy papierowe gołębie, ale i urządziliśmy ich wyścig.

„Jan Brzechwa- autor, którego kochają mali i duzi”

Uczniowie klas trzecich w czasie konkursu wykazali się dużą wiedzą nie tylko na temat twórczości J. Brzechwy, ale i jego życia osobistego. Dziękuję dzieciom za udział w konkursie, nauczycielkom-członkom jury oraz wychowawczyniom, które zachęciły „wybrańców” do udziału w konkursie. Bezapelacyjnie wygrała klasa 3a. Gratuluję.

Oto składy drużyn:

 

3a

Martyna Wercholak

Krzysztof Welke

Kornelia Jelinek

3b

Wiktoria Trzoska

Szymon Targoński

Szymona Stokłosa

 

3c

Oliwia Syska

Kacper Synarecki

Krzysztof Suknarowski

 

Konkurs – bądź twórcą

Uczniowie i uczennice klas trzecich wysłuchali tekstów autorów tworzących m.in. dla serii „Czytam sobie”. Zadaniem dzieci było narysowanie ilustracji na okładkę do książki, której treść wysłuchały.

Oto najlepsze prace

 

3a

Agnieszka Frączek, Psotny Franek

  1. Wioleta Szymańska.

  2. Martyna Wercholak.

  3. Wiktoria Suknarowska.

 

3b

Joanna Olech, Tytus-superpies.

  1. Wiktoria Trzoska.

  2. Jagoda Pawlaczyk.

  3. Oktawian Wieczorek.

3c

Rafał Witek, Maja na tropie jaja.

1. Michał Starczewski.

2. Oliwia Syska.

3. Karolina Czubaj.

 

 

Uczniom i uczennicom klas drugich co roku czytam opowiadanie Julii Duszyńskiej „Cudaczek - Wyśmiewaczek.” Dzieciom podoba się tekst, odnajdują tam siebie, swoje koleżanki, kolegów. Kto nie zna tego teksty- bardzo poleca. Wyśmienita lektura do poczytania dziecku przed snem.

Oto najlepsze prace - portrety Cudaczka. Autorzy musieli wykazać się bujną wyobraźnia, ponieważ w książce nie ma opisu Wyśmiewaczka.

  1. Emila Zakrzewska, kl.2b.

  2. Hubert Łach, kl. 2c.

  3. Mateusz Mroczka,kl. 2b, Maja Dziendziel, kl.2b.

Szkoda, że na podium są tylko trzy miejsca. Jak przy każdym konkursie zwycięzców wybrano po burzliwej dyskusji.

Dziękuję pozostałym uczestnikom konkursów i zapraszam do udziału w kolejnych.

„W połowie składam się z książek, które przeczytałam/-łem”

„Kto czyta, żyje wielokrotnie”. Niestety, nie ja jestem autorką tych słów,
ale w 100% zgadzam się z nimi.

 

Dorzucę jeszcze jeden cytat:

 

„Badania Biblioteki Narodowej wykazują, że czytanie jest dziedziczne – że dzieci czytają tam, gdzie rodzic czyta”.
Zaczerpnęłam go ze strony czytamsobie.pl, którą bardzo polecam. Często słyszymy, że książki są drogie (w pełni zgadzam się!!!), a na tej stronie znajdziemy m.in. teksty bajek z serii „Czytam sobie”, które można wydrukować.
Jeżeli chcecie Państwo odpocząć – niech poczyta za Was lektor. Znajdziecie go na stronie yummy.pl.

 

Proponuję zapoznać się z jej zawartością, bo nie jestem w stanie wyliczyć zadań do wykonania. Wejście na zakładki „Przedszkolaki”, „Uczniaki to dziesiątki pomysłów na połączenie nauki i zabawy. Dodam jeszcze, że polecenia mogą być czytane w 4 językach.

 

Przypominam:
czytamsobie.pl, yummy.pl

Spotkanie z p. Wiesławem Drabikiem

Książki p. Wiesława Drabika odkryłam niedawno i żałuję, że moje dzieci nie znają tych bajeczek. Rymowane, krótkie historyjki, najczęściej o zwierzętach, zachwycą każdego, kto po nie sięgnie. Czytając bajki autora zastanawiałam się, jakim jest człowiekiem. Wiem już, że moja ocena była słuszna. To utalentowany, o bogatej wyobraźni, zarażający optymizmem człowiek. Przekonałam się o tym na spotkaniu autorskim w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Uczniowie klas drugich także byli pod wrażeniem osobowości W. Drabika. Potrafił zachęcić dzieci do wspólnej zabawy: wymyślania rymowanek, poszukiwania rymów, odpowiadania na przeróżne pytania. Najlepsi zostali najpierw nagrodzeni ciekawymi naklejkami, a później książką. Jeżeli nie wiecie co czytać dziecku - książki W. Drabika niech staną się lekturą obowiązkową! 

 

          

 

Tytuły książek W. Drabika dostępne w naszej bibliotece:

 

„Uśmiechnij się piesku”, „Nie – zły pies”, „Chwalipięta”, „Zaproś krówkę na majówkę”, „Wiejski cyrk”, „Kocie łakocie”, „Hipopotam ma problemy”, „Straż miejska”, „Nieśmiała owieczka”, „Zwierzaczek”, „Niesforna gąska”, „Kłopoty z imieniem czyli przedstawienie”, „Umyj się, świnko” , „Beksa Ala”, „Krecik w lesie”, „Smutny jeżyk” oraz przetłumaczona przez W. Drabika książka Munro Leaf „Byczek Fernando”. 

 

Zapraszam do wypożyczania, bo te książki naprawdę zainteresują dzieci.

Zalety czytania książek

Książka może dać wiele:

  • pomaga rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych;

  • rozwija myślenie, dostarcza pojęć myślowych, rozszerza naszą świadomość i nasz świat;

  • pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni;

  • może stawiać pytania, które pobudzają do refleksji;

  • dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej;

  • uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe;

  • rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Pomaga w zrozumieniu drugiego człowieka;

  • pomaga zrozumieć oraz poznać głębiej siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, umacnia nasze poczucie własnej wartości;

  • dodaje sił i zapału;

  • dostarcza rozrywki oraz emocji. Oddala od swoich problemów;

  • uczy tolerancji dla innych kultur, zapobiega uprzedzeniom;

  • jest naszym towarzyszem w samotności; łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek; z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo.

Pięć zalet czytania maluszkom:

  1. Ćwiczy pamięć, uczy koncentracji, rozwija wyobraźnię
    i zainteresowania – dziecko szybko się uczy całych wierszyków, interesuje się otaczającym go światem.

  2. Stymuluje rozwój mowy – dziecko poznaje nowe słowa, zwroty.

  3. Czytanie rozwija emocje – maluszek czerpie z bajek wzory
    do naśladowania, lepiej radzi sobie z własnym smutkiem
    i lękiem. Wczuwając się w przygody głównego bohatera potrafi okazać współczucie.

  4. Pomaga w budowaniu więzi między dzieckiem a tobą – podczas czytania przytulaj i głaszcz malucha. Wspólna lektura będzie kojarzyć się z miłością i przyjemnością.

  5. Czytanie wieczorem uspokaja i wycisza.

Wieści z Biblioteki szkolnej

Uczniowie z turnusu edukacyjno-wychowawczego w Wiśle przywieźli nie tylko wspaniałe wspomnienia, ale także książki, które otrzymali od organizatorów. Zapraszam do biblioteki, gdzie każdy będzie mógł przeczytać książkę 'Lucjan lew, jakiego nie było', która opowiada o przyjaźni, odpowiedzialności, pokonywaniu przeciwności losu. Jeżeli wejdziecie na stronę  http://ingdzieciom.pl/ będziecie mogli zagrać z lwem Lucjanem. 

 

'Kosmita' to druga książka, którą otrzymaliśmy w prezencie. Każdy, kto chciałby wejść w świat dziecka autystycznego, obowiązkowo powinien przeczytać tę książkę. Ja 'wchłonęłam' ją za jednym razem, nie mogłam się od niej oderwać. Zapraszam rodziców do wypożyczenia tej pozycji. Naprawdę przeniesie nas w świat 'kosmiczny', dla nas często niezrozumiały, a dzieciom autystycznym przynoszący cierpienie.

 

     Dorosłym polecam również książkę 'Wypożyczalnia babć', która pozwoli nam wejść w świat dziecięcej samotności: ' To wzruszająca książeczka o ogromnej potrzebie ciepła, miłości, akceptacji i uwagi'.
     Dzięki książce 'Cukierek dla dziadka Tadka' zaczęłam rozumieć z jaką odpowiedzialnością, samotnością, niezrozumieniem otoczenia spotykają się rodziny, w której członek choruje na chorobę Alzheimera. Ważne jest także to, że ten świat widzimy oczami prawnuczka. Gorąco polecam.

 

         

Kontakt

Szkoła Podstawowa nr 3

 

ul. Broni Pancernej 8
68-200 Żary

 

telefon:

068 37 438 45

 

e-mail:

zarysp3@wp.pl

 

 

Pobierz raport szkoły ubiegającej się o certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie

Witryny które warto odwiedzić