Biblioteka
Mam nadzieję, że ci, którzy wzięli się za barki z zadaniami konkursowymi z frazeologii, nie żałują spędzonego nad nimi czasu. Poniżej podaję rozwiązania poleceń.
Przypominam, że w bibliotece można skorzystać ze słowników frazeologicznych,
a ostatnio biblioteka wzbogaciła się o takie książki:
„Przysłowia przedszkolaka”, „Byk jak byk: rzecz nie całkiem poważna
o całkiem poważnych błędach językowych”, „Siano w głowie czyli trafiła kosa
na idiom”, „Gdy przy słowie jest przysłowie”.
Nie znajdziemy w tych książkach ‘uczonych wykładów’ o języku (m.in. frazeologii), ale śmieszne wiersze, ciekawe przykłady wyjaśniające zawiłości językowe zrozumiałe dla młodego czytelnika.
Dopisz odpowiednie nazwy zwierząt, które zwyczajowo określają podane cechy.
a) uparty jak osioł
b) głodny jak wilk
c) wierny jak pies
d) przebiegły jak lis
e) odważny jak lew
f) łagodny jak baranek
Wstaw odpowiedni kolor i utwórz poprawne związki frazeologiczne.
Krzyś to wieczny optymista, na świat zawsze patrzy przez ……różowe…… okulary. Jego mamę
to nieraz denerwuje i mówi, że syn ma …zielono… w głowie i ciągle marzy
o …niebieskich...migdałach. Ania, siostra Krzysia, często w jego pokoju rządzi się jak …szara...gęś
i doprowadza chłopca do …białej… gorączki.
Marek, tata rodzeństwa, to taka …złota... rączka, w domu wszystko naprawia sam, mimo że często nie ma …zielonego…. pojęcia o działaniu naprawianego urządzenia. Niejeden ”wyczyn” taty zapisał się …złotymi…. zgłoskami w historii rodziny, a żonę wpędził w …czarną…. rozpacz. Wtedy często straszyła, że spakuje się i pójdzie w …siną…. dal.
Połącz związek frazeologiczny z jego wyjaśnieniem.
gruba ryba
ktoś bardzo ważny, pełniący ważną funkcję
jeśli wszedłeś między wrony, musisz kraka
tak jak one
trzeba przystosować się do grupy, otoczenia, aby nie narazić się
na przykrą lub nawet niebezpieczną sytuację
kocia muzyka
hałaśliwa muzyka, denerwująca
krokodyle łzy
o płaczu nieszczerym, udawanym
lew salonowy
światowiec brylujący na salonach
znać się jak łyse konie
znać się bardzo dobrze, rozumieć się bez słów
święta krowa
osoba nietykalna, nieraz bezkarna, wobec której nie wolno wystąpić z krytyką ani innymi sankcjami, komu się na zbyt wiele pozwala
uciąć komara
zdrzemnąć się
wieszać na kimś psy
znieważać kogoś, obmawiać kogoś; mówić o kimś bardzo źle, oczerniać
niebieski ptak
człowiek lekkomyślny, nieodpowiedzialny, niemający określonego zajęcia, żyjący cudzym kosztem, próżniak, darmozjad
niedźwiedzia przysługa
wyrządzenie komuś przykrości, krzywdy wbrew intencjom; narażenie na szkodę tego, komu chciano się przysłuży
szpakami karmiony
ktoś chytry, przebiegły, doświadczony, mądry
Pod odpowiednim obrazkiem napisz tyle związków frazeologicznych, ile znasz.
lew salonowy, lew się w kimś budzi wejść w paszczę lwa lwia część lwie serce lwi pazur
|
Chodzić jak zbłąkana (błędna)owca czarna owca syty wilk i owca cała |
biedny jak mysz kościelna pocić się (spocić) jak (niczym) mysz w połogu mysz się nie prześliźnie (nie przeciśnie, nie przemknie) siedzieć (cicho) jak mysz pod miotłą bawić się z kimś jak kot z myszą |
|
|
|
chwycić (wziąć) byka za rogi działać na kogoś jak czerwona płachta na byka z byka spaść - strzelać (strzelić) byka leżeć martwym bykiem
|
słoń nadepnął komuś na ucho poruszać się jak słoń w składzie porcelany
|
(natura)ciągnie wilka do lasu wilk syty i owca cała |
|
czuć się jak ryba w wodzie- gruba ryba łowić ryby w mętnej wodzie dzieci i ryby głosu nie mają na bezrybiu i rak rybą ryba psuje się od głowy
|
bawić się z kimś jak kot z myszą biegać (latać) jak kot z pęcherzem bawić się z kimś jak kot z myszą (bawić się w kotka i myszkę) - dostać (mieć) kota (na punkcie kogoś, czegoś) kupować kota w worku (tyle) co kot napłakał odwracać (odwrócić, wykręcać, wykręcić) kota ogonem gdy nie ma kota to myszy harcują drzeć z kimś koty pierwsze koty za płoty spaść na 4 łapy wszystkie koty w nocy są szare żyć z kimś na kocią łapę nie bądź taki ciekawy bo ci kocie wąsy wyrosną / dostać kociej mordy pogonić komuś kota
|
Odpowiedz na poniższe pytania, opierając się na znajomości związku frazeologicznego.
|
odpowiedź |
Kupiłeś niezwykle cenną książkę. Jaki to kruk? |
biały |
Jakie góry obiecujesz, jeżeli wiesz, że nie spełnisz obietnicy? |
złote |
Jakiego koloru płachta działa na byka? |
czerwonego |
Ważna osoba to jaka ryba? |
gruba |
Jeżeli na coś ci pozwolą np. rodzice, to jakie dostaniesz od nich światło? |
zielone |
Jakie zwierzę natura ciągnie do lasu? |
wilka |
Na jakim końcu jesteś, jeżeli jesteś ostatni? |
szarym |
Jaki bilet musisz otrzymać, aby mieć problemy z przyjęciem |
wilczy |
Jaką część dostaniesz, jeżeli jest ona większa? |
lwia |
Która krowa mało mleka daje? |
która dużo ryczy |
Jakiej gorączki dostajesz, gdy brat znowu popsuł coś twojego? |
białej |
Co ma w kieszeni skąpy człowiek? |
węża |
Jeżeli ktoś chce sprawdzić swoją wiedzę w „dziedzinie” frazeologii, zapraszam do rozwiązania zadań konkursowych. Wkrótce zamieścimy prawidłowe odpowiedzi. Życzymy dobrej zabawy.
W poniższych związkach podkreśl tylko te wyrazy, które prawidłowo je uzupełnią.
A. Jedna (koza, wiewiórka, jaskółka, owca) wiosny nie czyni.
B. Na pochyłe drzewo wszystkie (kozy, kury, niedźwiedzie, małpy) skaczą.
C. Trafiło się jak ślepej (pannie, kurze, kozie, krowie) ziarno.
D. Kupił (krokodyla, kota, żółwia, psa) w worku.
E. Lepszy (lew, struś gołąb, wróbel) w garści, niż (wróbel, gołąb, paw, krokodyl) na dachu.
F. Jestem zdrów jak (żaba, ptak, ryba, kot).
G. Porusza się jak (tur, hipopotam, słoń, nosorożec) w składzie porcelany.
H. Pokażę ci, gdzie (ważki, ryby, psy, raki) zimują!
I. Pasuje jak (wąż, szczur, kret, wół) do karety.
Połącz związek frazeologiczny z jego wyjaśnieniem.
gruba ryba
znać się bardzo dobrze, rozumieć się bez słów
jeśli wszedłeś między wrony, musisz kraka
tak jak one
osoba nietykalna, nieraz bezkarna, wobec której nie wolno wystąpić
z krytyką ani innymi sankcjami, komu się na zbyt wiele pozwala
kocia muzyka
o płaczu nieszczerym, udawanym
krokodyle łzy
hałaśliwa muzyka, denerwująca
lew salonowy
światowiec brylujący na salonach
znać się jak łyse konie
ktoś bardzo ważny, pełniący ważną funkcję
święta krowa
trzeba przystosować się do grupy, otoczenia, aby nie narazić się na przykrą lub nawet niebezpieczną sytuację
uciąć komara
wyrządzenie komuś przykrości, krzywdy wbrew intencjom; narażenie na szkodę tego, komu chciano się przysłuży
wieszać na kimś psy
znieważać kogoś, obmawiać kogoś; mówić o kimś, o czymś bardzo źle, oczerniać
niebieski ptak
ktoś chytry, przebiegły, doświadczony, mądry
niedźwiedzia przysługa
zdrzemnąć się
szpakami karmiony
człowiek lekkomyślny, nieodpowiedzialny, niemający określonego zajęcia, żyjący cudzym kosztem, próżniak, darmozjad
Dopisz odpowiednie nazwy zwierząt, które zwyczajowo określają podane cechy.
a) uparty jak .....................................................................
b) głodny jak ......................................................................
c) wierny jak .......................................................................
d) przebiegły jak .................................................................
e) odważny jak ...................................................................
f) łagodny jak ....................................................................
Odpowiedz na poniższe pytania, opierając się na znajomości związku frazeologicznego.
|
odpowiedź |
Kupiłeś niezwykle cenną książkę. Jaki to kruk? |
|
Jakie góry obiecujesz, jeżeli wiesz, że nie spełnisz obietnicy? |
|
Jakiego koloru płachta działa na byka? |
|
Ważna osoba to jaka ryba? |
|
Jeżeli na coś pozwolą ci np. rodzice, to jakie dostaniesz od nich światło? |
|
Jakie zwierzę natura ciągnie do lasu? |
|
Na jakim jesteś końcu, jeżeli jesteś ostatni? |
|
Jaki bilet musisz otrzymać, aby mieć problemy z przyjęciem do szkoły, pracy? |
|
Jaką część dostaniesz, jeżeli jest ona większa? |
|
Która krowa mało mleka daje? |
|
Jakiej gorączki dostajesz, gdy brat znowu popsuł coś twojego? |
|
Co ma w kieszeni skąpy człowiek? |
|
Wstaw odpowiedni kolor i utwórz poprawne związki frazeologiczne.
Krzyś to wieczny optymista, na świat zawsze patrzy przez ………………………………… okulary. Jego mamę to nieraz denerwuje i mówi, że syn ma ………………………….. w głowie i ciągle marzy
o ……………………………. migdałach. Ania, siostra Krzysia, często w jego pokoju rządzi się jak ……………………….. gęś i doprowadza chłopca do ……………………… gorączki.
Marek, tata rodzeństwa, to taka ……………………. rączka, w domu wszystko naprawia sam, mimo że często nie ma ……………………. pojęcia o działaniu naprawianego urządzenia.
Niejeden ”wyczyn” taty zapisał się ………………………. zgłoskami w historii rodziny, a żonę wpędził
w ……………………. .… rozpacz. Wtedy często straszyła, że spakuje się i pójdzie w ……………………. dal.
Co to jest? Zapraszam do wspólnej zabawy dzieci, rodziców, nauczycieli.
Do 20.01.2017r. czekam na najśmieszniejsze, najdziwniejsze, zaskakujące, trafne odpowiedzi.
Kartki z odpowiedziami proszę przynosić (podpisane – nagroda!) do biblioteki.
1. |
Kiedy wypowiesz moje imię, już mnie nie ma. Kim jestem? |
2. |
Po stawie pływa, kaczka się nazywa, co to jest? |
3. |
Co to jest? Takie coś z takim czymś bez takiego czegoś? |
4. |
Kiedy widzimy niebo czworokątne? |
5. |
Co to jest: lata po piwnicy i robi klap, klap? |
6. |
Dlaczego wrona siada na najwyższej gałęzi drzewa? |
7. |
Co jest cięższe : kilogram pierza czy kilogram żelaza ? |
8. |
Przed kim król zdejmuje koronę? |
9. |
Co chodzi po ścianie i świeci ? |
10. |
Jakich rzek jest najwięcej w Polsce ? |
11. |
Co leci, nie ruszając się z miejsca ? |
12. |
Kto mówi wszystkimi językami świata ? |
1 |
Klub Franklina
Spotykamy się co tydzień. W każdy wtorek skupiamy się na ćwiczeniu umiejętności czytania, rozmawiania o przeczytanym tekście. Poznaliśmy książki z serii „Czytam sobie”, m.in. z bohaterką książki „Maja na tropie jaja” podróżowaliśmy, pomagając papudze odszukać jej jajko. Zostaliśmy też twórcami książeczki „Franklin i różne przygody”. Anastazja jest autorką ilustracji na okładce, każdy z nas narysował „przygodę” Franklina, lubianego przez dzieci żółwika. Origami, chociaż początkowo sprawia kłopoty, daje ogromną satysfakcję. Nie tylko stworzyliśmy papierowe gołębie, ale i urządziliśmy ich wyścig.
„Jan Brzechwa- autor, którego kochają mali i duzi”
Uczniowie klas trzecich w czasie konkursu wykazali się dużą wiedzą nie tylko na temat twórczości J. Brzechwy, ale i jego życia osobistego. Dziękuję dzieciom za udział w konkursie, nauczycielkom-członkom jury oraz wychowawczyniom, które zachęciły „wybrańców” do udziału w konkursie. Bezapelacyjnie wygrała klasa 3a. Gratuluję.
Oto składy drużyn:
3a Martyna Wercholak Krzysztof Welke Kornelia Jelinek |
3b Wiktoria Trzoska Szymon Targoński Szymona Stokłosa
|
3c Oliwia Syska Kacper Synarecki Krzysztof Suknarowski |
Konkurs – bądź twórcą
Uczniowie i uczennice klas trzecich wysłuchali tekstów autorów tworzących m.in. dla serii „Czytam sobie”. Zadaniem dzieci było narysowanie ilustracji na okładkę do książki, której treść wysłuchały.
Oto najlepsze prace
3a Agnieszka Frączek, Psotny Franek
|
3b Joanna Olech, Tytus-superpies.
|
3c Rafał Witek, Maja na tropie jaja. 1. Michał Starczewski. 2. Oliwia Syska. 3. Karolina Czubaj.
|
Uczniom i uczennicom klas drugich co roku czytam opowiadanie Julii Duszyńskiej „Cudaczek - Wyśmiewaczek.” Dzieciom podoba się tekst, odnajdują tam siebie, swoje koleżanki, kolegów. Kto nie zna tego teksty- bardzo poleca. Wyśmienita lektura do poczytania dziecku przed snem.
Oto najlepsze prace - portrety Cudaczka. Autorzy musieli wykazać się bujną wyobraźnia, ponieważ w książce nie ma opisu Wyśmiewaczka.
-
Emila Zakrzewska, kl.2b.
-
Hubert Łach, kl. 2c.
-
Mateusz Mroczka,kl. 2b, Maja Dziendziel, kl.2b.
Szkoda, że na podium są tylko trzy miejsca. Jak przy każdym konkursie zwycięzców wybrano po burzliwej dyskusji.
Dziękuję pozostałym uczestnikom konkursów i zapraszam do udziału w kolejnych.
„W połowie składam się z książek, które przeczytałam/-łem”
„Kto czyta, żyje wielokrotnie”. Niestety, nie ja jestem autorką tych słów,
ale w 100% zgadzam się z nimi.
Dorzucę jeszcze jeden cytat:
„Badania Biblioteki Narodowej wykazują, że czytanie jest dziedziczne – że dzieci czytają tam, gdzie rodzic czyta”.
Zaczerpnęłam go ze strony czytamsobie.pl, którą bardzo polecam. Często słyszymy, że książki są drogie (w pełni zgadzam się!!!), a na tej stronie znajdziemy m.in. teksty bajek z serii „Czytam sobie”, które można wydrukować.
Jeżeli chcecie Państwo odpocząć – niech poczyta za Was lektor. Znajdziecie go na stronie yummy.pl.
Proponuję zapoznać się z jej zawartością, bo nie jestem w stanie wyliczyć zadań do wykonania. Wejście na zakładki „Przedszkolaki”, „Uczniaki to dziesiątki pomysłów na połączenie nauki i zabawy. Dodam jeszcze, że polecenia mogą być czytane w 4 językach.
Przypominam:
czytamsobie.pl, yummy.pl
Spotkanie z p. Wiesławem Drabikiem
Książki p. Wiesława Drabika odkryłam niedawno i żałuję, że moje dzieci nie znają tych bajeczek. Rymowane, krótkie historyjki, najczęściej o zwierzętach, zachwycą każdego, kto po nie sięgnie. Czytając bajki autora zastanawiałam się, jakim jest człowiekiem. Wiem już, że moja ocena była słuszna. To utalentowany, o bogatej wyobraźni, zarażający optymizmem człowiek. Przekonałam się o tym na spotkaniu autorskim w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Uczniowie klas drugich także byli pod wrażeniem osobowości W. Drabika. Potrafił zachęcić dzieci do wspólnej zabawy: wymyślania rymowanek, poszukiwania rymów, odpowiadania na przeróżne pytania. Najlepsi zostali najpierw nagrodzeni ciekawymi naklejkami, a później książką. Jeżeli nie wiecie co czytać dziecku - książki W. Drabika niech staną się lekturą obowiązkową!
Tytuły książek W. Drabika dostępne w naszej bibliotece:
„Uśmiechnij się piesku”, „Nie – zły pies”, „Chwalipięta”, „Zaproś krówkę na majówkę”, „Wiejski cyrk”, „Kocie łakocie”, „Hipopotam ma problemy”, „Straż miejska”, „Nieśmiała owieczka”, „Zwierzaczek”, „Niesforna gąska”, „Kłopoty z imieniem czyli przedstawienie”, „Umyj się, świnko” , „Beksa Ala”, „Krecik w lesie”, „Smutny jeżyk” oraz przetłumaczona przez W. Drabika książka Munro Leaf „Byczek Fernando”.
Zapraszam do wypożyczania, bo te książki naprawdę zainteresują dzieci.
Zalety czytania książek
Książka może dać wiele:
-
pomaga rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych;
-
rozwija myślenie, dostarcza pojęć myślowych, rozszerza naszą świadomość i nasz świat;
-
pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni;
-
może stawiać pytania, które pobudzają do refleksji;
-
dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej;
-
uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe;
-
rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Pomaga w zrozumieniu drugiego człowieka;
-
pomaga zrozumieć oraz poznać głębiej siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, umacnia nasze poczucie własnej wartości;
-
dodaje sił i zapału;
-
dostarcza rozrywki oraz emocji. Oddala od swoich problemów;
-
uczy tolerancji dla innych kultur, zapobiega uprzedzeniom;
-
jest naszym towarzyszem w samotności; łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek; z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo.
Pięć zalet czytania maluszkom:
-
Ćwiczy pamięć, uczy koncentracji, rozwija wyobraźnię
i zainteresowania – dziecko szybko się uczy całych wierszyków, interesuje się otaczającym go światem. -
Stymuluje rozwój mowy – dziecko poznaje nowe słowa, zwroty.
-
Czytanie rozwija emocje – maluszek czerpie z bajek wzory
do naśladowania, lepiej radzi sobie z własnym smutkiem
i lękiem. Wczuwając się w przygody głównego bohatera potrafi okazać współczucie. -
Pomaga w budowaniu więzi między dzieckiem a tobą – podczas czytania przytulaj i głaszcz malucha. Wspólna lektura będzie kojarzyć się z miłością i przyjemnością.
-
Czytanie wieczorem uspokaja i wycisza.
Wieści z Biblioteki szkolnej
Uczniowie z turnusu edukacyjno-wychowawczego w Wiśle przywieźli nie tylko wspaniałe wspomnienia, ale także książki, które otrzymali od organizatorów. Zapraszam do biblioteki, gdzie każdy będzie mógł przeczytać książkę 'Lucjan lew, jakiego nie było', która opowiada o przyjaźni, odpowiedzialności, pokonywaniu przeciwności losu. Jeżeli wejdziecie na stronę http://ingdzieciom.pl/ będziecie mogli zagrać z lwem Lucjanem.
'Kosmita' to druga książka, którą otrzymaliśmy w prezencie. Każdy, kto chciałby wejść w świat dziecka autystycznego, obowiązkowo powinien przeczytać tę książkę. Ja 'wchłonęłam' ją za jednym razem, nie mogłam się od niej oderwać. Zapraszam rodziców do wypożyczenia tej pozycji. Naprawdę przeniesie nas w świat 'kosmiczny', dla nas często niezrozumiały, a dzieciom autystycznym przynoszący cierpienie.
Dorosłym polecam również książkę 'Wypożyczalnia babć', która pozwoli nam wejść w świat dziecięcej samotności: ' To wzruszająca książeczka o ogromnej potrzebie ciepła, miłości, akceptacji i uwagi'.
Dzięki książce 'Cukierek dla dziadka Tadka' zaczęłam rozumieć z jaką odpowiedzialnością, samotnością, niezrozumieniem otoczenia spotykają się rodziny, w której członek choruje na chorobę Alzheimera. Ważne jest także to, że ten świat widzimy oczami prawnuczka. Gorąco polecam.
Kontakt
Szkoła Podstawowa nr 3
ul. Broni Pancernej 8
68-200 Żary
telefon:
068 37 438 45
e-mail:
Pobierz raport szkoły ubiegającej się o certyfikat Szkoły Promującej Zdrowie